Egy hifirajongó kalandjai a tárgyak között

Kincs ami nincs I.- Micro Components autóhifi elektronikák

Kincs ami nincs I.- Micro Components autóhifi elektronikák

Úgy kezdődött, hogy autóhifit kellett csinálnom Magyarország legfinnyásabb megrendelőjének, magának Csontos Istvánnak, a Merlin Audió tulajának, akinek a lakásában három lakás árányi szuperegzotikus csúcshifi volt. Ilyenkor persze összeszorul az ember gyomra, de a fiatalság pofátlanságával belevágtunk. Pontosabban belevágtunk volna, de a megrendelő hallani sem akart róla, hogy ajtópanel készüljön az ő szeretett, bár korábban már párszor megtört és fejtetőre is tett 190-es Mercijébe. Minden menjen a gyári helyre, de szóljon jól.

Elsőnek ez a prospektus érkezett
Elsőnek ez a prospektus érkezett

Na jó, de mi? Menjünk tutira. Egy angol AN K doboz hangszórókészlete került a kalaptartóba, a keresztváltóval együtt, D kábelekre fűzve. Azért gondoltam pont erre, mert Istvánnak olcsó volt, a K mégiscsak zárt doboz, és P.Q. csak a vállát vonogatta arra a kérdésre, hogy tud-e jobbat. Igaz, ő az egész autóhifire csak a vállát vonogatja az autóhifire, neki ha kocsiról van szó, akkor az a lényeg, hogy régi legyen és Merci csillag legyen a gépháztetőn. Végül is nem szólt rosszul, sőt, de hát az, hogy minden mögöttünk szól az elég zavaró volt, szóval előjött a tipikus kalaptartó hang. Istvánt mégsem ez zavarta, hanem az erősítő. Legalábbis ezt mondta. Felhajtottam neki a teljes hazai kínálatot, szépen bekábeleztem, bepróbáltam, de semmi sem tetszett neki igazán. Mondtam, nincs több ötletem, kérdezze meg a japánokat, vagyis Kondo san-t, hogy mit javasolnak.

A TA 50 nem egy alkatrésztemető
A TA 50 nem egy alkatrésztemető

Az MCS-t javasolták. Elsőként pár japán nyelvű prospektus érkezett két apró erősítő képével, meg egy harmadik dobozéval, amiről elsőre lövésem se volt, mit csinál, annyi 12 voltos ki meg bemenet volt rajta, így félre is tettem a leírását. Inkább az erősítőkre koncentráltam. Volt egy TA-50 nevű, meg egy Duet II nevű kétcsatornás egyszerű kis valami. Színezésük más, amúgy tök egyformának tűntek.

Az egyetlen képem az egyenáram-váltóáram-egyenáram dobozról, itt éppen egész haszontalanul bekötve. A Townshend Glastonbury meglepődve figyeli, micsoda kis szerkezetek pumpálják belé az erőt.
Az egyetlen képem az egyenáram-váltóáram-egyenáram dobozról, itt éppen egész haszontalanul bekötve. A Townshend Glastonbury meglepődve figyeli, micsoda kis szerkezetek pumpálják belé az erőt.

Melyik legyen – kérdezte elbizonytalanodva Istán, amiből kiderült, ez tényleg kérdés, mert még nem tudja rá előre a választ. Mindkettő – mondtam, vagy kérdeztem inkább én is. A japánok mondtak valamit, melyik hova jó inkább? Aha – mondta István elgondolkodva. Azt mondták nagyjából egyforma a kettő, csak a TA-50-nél van egy olyan, hogyha az ember beszereli és valami nem teljesen stimmel, mondjuk több basszust akar, akkor vissza lehet küldeni és tesznek bele. ezért is kerül kétszer annyiba.

Így kössünk be sok-sok japán Audio Note ezüsttel egy autóhifi erősítőt. Téved, aki azt gondolja, nem érdemelt meg ilyen kiszolgálást
Így kössünk be sok-sok japán Audio Note ezüsttel egy autóhifi erősítőt. Téved, aki azt gondolja, nem érdemelt meg ilyen kiszolgálást

Ilyet még nem pipáltam, de hát ugye a japánok sok csodára képesek. Aztán pár hét utazás után megérkezett mindhárom doboz. Mai fejemmel tudom, hogy talán a legérdekesebb MCS szerkezetre a sok bemenetes-kimenetes cuccra egyáltalán nem figyeltünk oda, pedig később, és talán ma is mekkora segítség lenne. Ez a szerkezet ugyanis a generátor által előállított 12 volt egyenáramból elég sok volt váltóáramot csinált, azt szűrte-stabilizálta kényeztette amennyire csak lehet, majd ezt szépen visszaalakította 12 volt egyenáramra. Csak az otthoni hifiben járatos olvasóim most gondolom értetlenül csóválják a fejüket, hogy ezt meg minek, de azok akik szereltek már autóhifit, most gondolom izgatottan fészkelődnek, hiszen ennek a doboznak a végére egy másik akkumulátort kell kötni és arra kapcsolni a komplett autóhifit. Így nem csak atomstabil, fordulatszámtól független tápellátást kapunk, de egy igazán jó földpontot is, nem olyan kóbor árammal telit, mint mondjuk a karosszéria. Pá villogó lámpák, pá generátorzaj. Ma nagyon sokan nagyon mélyen a zsebükbe nyúlnának, ha lenne ilyen.

Voyd az eleje, EAR előfok a közepe és MCS a vége. Ez a kistesó, a gyári tuningra nem érdemesített Duett II
Voyd az eleje, EAR előfok a közepe és MCS a vége. Ez a kistesó, a gyári tuningra nem érdemesített Duet II

Akkor viszont sokkal jobban érdekeltek az erősítők. Egy pár RCA csatlakozó a bemenet, csavaros szorítóba lehet bedugni a hangszóródrótot. A tetején két potméter, ezekkel lehet állítani a jelszintet és kész. A doboz maga igazi kisipari termék, százméter hosszan gyártott aluprofil, amiből a kellő méretre vágtak az erősítőknek. Igazi barkácsbolti darab, de annak nagyon profi. A belső viszont elképesztő volt. A TA-50 és a Duet II tulajdonképpen tök egyforma volt belül, csak az előbbiben egy kicsit drágább kondenzátorok kerültek. Na nem túl sok, az egész elektronika talán tucatnyi összetevőből állt. Persze ahogy tudtam, hazahoztam az erősítőket és a Voyd-dal kezdődő, Townshend Glastonburyben végződő láncomba kötöttem. Hát atyagatya. Az volt az első találkozásom a pofátlan naturalizmussal, azzal, amit aztán a 47 Labs hozott el konnektorba dugható változatban is hozzánk. Később Sibazaki úr, a Merlint és utójdát mindenféle japán csodával ellátó úriember mondott is valamit az MCS és Junji Kimura kapcsolatáról, de szégyenszemre már nem tudom mit.

Kisipar - Made in Japan
Kisipar – Made in Japan

Amikor már nem tudtam tovább húzni az időt, az MCS-ek bekerültek István autójába. Azt mondta nem kell nagyon fixre rakni a TA-50-et, mert majd ő megmondja mit variáljanak majd rajta neki, szóval készüljünk fel a visszaküldésre – de erre nem került sor. Fogalmam sincs, hogy ebben a minimál cuccban hogy lehetett volna a hangot tuningolni, de ezek az erősítők olyan szinten múlták felül az autóhifi lánc többi elemét és a beszerelés minőségét, egy komponens kivételével, hogy még István sem akart változást, hiába volt ez az egyetlen bosszúságcsillapító neki a napi rendszerességgel végigszenvedett dugókban.

Nem csak belül egyszerű az MCS TA-50
Kívül is megtévesztően egyszerű az MCS TA-50,de az :E: csatlakozó mutatja,itt valami nem hétköznapi

Aztán még egyszer érkezett katalógus az MCS-től, így láttam képen a Duet III-at, meg az első csöves autós előfokot meg végfokot, de aztán teljesen eltűnt a cég. Hiába jártam éveken át Európa legnagyobb autóhifi versenyeit és kiállításait, sohasem találkoztam a márkával, sőt még olyannal sem, aki hallott volna róla. Az interneten is csak egy indonéz installátor bejegyzéésében találtam képeket a kései darabokról, de semmi több. Sajnos azt sem tudom, hogy az István által használt darabok sorsa mi lett, merre vannak, de nagyon-nagyon szívesen újra megfülelném őket, hogy vagy húsz év távlatából hogy tetszenének. Vajon csak megszépít az emlékezet, vagy ma is könnyedén felismerhető lenne egyediségük? Szóval ha valaki tud valamit ezekről az MCS-ekről, kérem írjon nekem.

Ezekkel sajnos csak papíron találkoztam
Ezekkel sajnos csak papíron találkoztam
Nagyon sok kondenzátorból kirakott tápegység nem új gondolat.
Nagyon sok kondenzátorból kirakott tápegység nem új gondolat.
A duett harmadik generációja
A Duett harmadik generációja
Csöves buffer a fejegység és a végfok közé.
Csöves buffer a fejegység és a végfok közé.

 

 

 




%d blogger ezt szereti: