A drót az csak drót – órajelpárbaj
Ez az írás nem az én szüleményem, hanem Valhalla Ákosé. Ő írta meg az AVX fórumra, onnan kértem el, mert szerintem több mint tanulságos.
Agymenés ON:
Már régen sort akartam keríteni egy w-clock/clock kábel meghallgatásra, viszont eszközök és több, különböző minőségi kategóriába tartozó kábel(ek) hiányában ez mostanáig váratott magára. Ahogy egyre több PRO eszközzel dolgozom, jobban belemélyedtem a minőségi hangrögzítés, clock-olás rejtelmeibe.
Többször arra hivatkoztam korábbi agymenésekben, hogy mennyire le vannak maradva a PRO eszközök a High End Audio készülékekhez mérten.
Ma már nem merném ilyen egyértelműen kijelenteni, mert a dolog ettől jóval árnyaltabb.
Alkalmam nyílt profi rögzítésen részt venni, ahol a mikrofonok többsége Brüel & Kjaer volt, köztük a legendás DPA4006 omnidirekcionális kondenzátor mikrofon(ok) amelyek a Sound Devices-Scorpio 32-bit-es keverő, előfok, rögzítő és a NagraVI-hoz csatlakoztak. Ezekkel az készülékekkel kiváló felvételek készíthetők! A modern digitális eszközökkel, rosszul rögzített anyagok, kizárólag emberi hiba, hozzá nem értés, kifacsart ízlésvilág következményeként jöhetnek létre. A komolyabb PRO eszközök, technikai fejlettségben, minőségben, minimum ott tartanak, mint a visszajátszó eszközök felső háza.
Réges régen volt Apogee Rosetta200(AD/DA) és Apogee Big Ben(Clock) forrásom, ahol már szereztem némi tapasztalatot a témában.
Akkor arra jutottam, hogy ugyan nem mindegy a clock kábel minősége, viszont nem annyira fontos.
Persze anno még nem volt kiegyenlített hangú, referencia felbontású láncom, ezért tévesen, kevésbé nagy jelentőséget tulajdonítottam ezen kábelek minőségének.
Le is tudtam ezt a témakört egy minőségibb, általános műszaki boltban kapható szabvány, RG(akárhányas) 75Ohm-os koaxiális kábellel, mert akkoriban sokalltam egy minőségi clock kábelére a pénzt. Próbálok visszaemlékezni, hogy akkoriban milyen körítéssel használtam a Rosetta200-at, de sajnos már erősen ködbe vész ez a korszak. Talán az erősítőm Electrocompaniet AW250 volt, Audiostatic ES300-al vagy ES500-al de már ebben sem vagyok teljesen biztos…
Mester óra tekintetben, régebben szinte egyeduralkodó volt a stúdiókban az Apogee(Big Ben), azután kijött az Antelope Audio az első generációs 10M Isochrone-al, ami teljesen felforgatta a piacot. Ezután nagyon felkapták a Rubidium Clock-ot és a High End gyártók közül is, boldog-boldogtalan elkezdte alkalmazni a GPS minőségű órákat, mindössze azért, mert Rubidium és jól hangzik az „atomic clock” marketing blablában…
A „custom made OCXO” reneszánszát a Mutec hozta vissza a komolyabb stúdiókba a REF10-el. A High End Audió közösség is ráharapott pár éve, mert az ottani árképzésben még bőven masszív középmezőnynek számít. Gyorsan csináltak is belőle egy REF120SE verziót, hogy megfelelően pénztárca robbantó legyen. Ugyan a Rubidium óra pontosabb a teljes sávban, viszont az audio számára releváns spektrumban egyes OCXO-k hasonló, vagy jobb mérési adatokat produkálnak. Legalábbis a Mutec saját bejáratott marketing dumája szerint…
Mivel minden 10M clock-hoz kell alkalmazni valamilyen formában egy frekvencia konverziós PLL lapot ezért ennek a minősége, műszaki megoldásai, legalább annyira relevánsak, mint maga a nyers clock pontossága.
Szóval (Word)Clock kábelek. A régi idők emlékére, találomra összevásároltam pár filléres 75Ohm-os koax kábelt, mert sokan állítják, hogy a „másfeles vellanydrót” meg az olcsó kábel az univerzális abszolútum. Miért is ne? Okosodni soha nem késő!
Elképesztő volt amikor szereltem a kábelekre a BNC csatlakozókat, hogy mennyire hulladékok is ezek az olcsó tyúkbelek. Egyedül a 300-400Ft/m körüli koax kábelben volt tömör réz vezető a többi valamilyen fém mag, réz bevonattal. A minimálisan elvárható, sűrű szövésű réz harisnya helyett vagy acél, egyeseknél pedig valamiféle fémezett anyagot alkalmaztak.
A teszthez használtam továbbá standard, prémium minőségű Canare 12G(12 Gbit/s), 24G(24 Gbit/s) SDI(Serial digital interface) kábelt, amit a professzionális digitális filmes kameránknál használunk 4K-8K átvitelre. Ezek terepen már bizonyítottak, minőségi, mechanikusan atom stabil, PRO darabok. Az olcsóbbik SDI kábelhez használnom kellett F-BNC fordítót, mert alapból nem BNC csatlakozókkal van szerelve.
Továbbá vásároltam a stúdiótechnikában sztenderdnek számító Apogee Wyde EYE(W-Clock/S/PDIF) kábelt. A stúdiók 99%-ban szinte kivétel nélkül ezt a típust használják. (Akit érdekel a turkálómban hamarosan elérhetőek lesznek a teszthez használt Wyde Eye és egyéb digit kábelek.) Beszámított, 75-ös turkálós kábelekből leltem fel kínai színezüst Yarbo-t, kácsás, Alpha vezetős Furutech-et és Oyaide DR-510 ezüstöt, illetve egy USA, ELCO Audio STI2-t.
Volt továbbá egy Siltech-Golden Ridge(ezüst/arany) SATT G6, ami alapból RCA, SST csatlakozóval szerelt, így ide is használni kellett egy RCA-BNC fordítót. Saját kábelből AgPt VII Reference, illetve a célnak megfelelően átalakítottam Aura Reference V2/3, V3/1 és Graphene-X.
Mindet külön teszteltem, kiváló minőségű natív és 10M mester órákkal.
Nem véletlen a jól ismert mondás: Olcsó húsnak híg a leve
Az olcsó koaxok említésre sem méltók audio szempontból, még a közel kétmilliós mester órát is lerugdossák egy gyengébb képességű külső óra(ebay-es Kínai 10M GPS, Gustard C16)szintjére, amennyiben annál minimum egy Wyde EYE-t vagy olcsóbb ezüst kábelt használunk köldökzsinórként.
Torz, grízes, szemcsés, elnagyolt, azonnal ki akarom kapcsolni típusú hang az olcsó koaxokkal.
Valamivel jobb a helyzet a minőségi SDI kábelekkel de nem világokkal. Mindez úgy, hogy a digitális kábel fix, referencia darab és kizárólag a clock kábeleket cserélgetem!
Az Apogee – Wyde Eye nem hiába sztenderd digitális kábel a stúdiókban.
Nem azt mondom, hogy állkapca szakasztó, Ultra High End hangú drót, viszont ez legalább egy korrekt, jó ár/teljesítmény viszonnyal rendelkezik, ami bármikor, bárhol bevethető és mechanikailag is kellően stabil konstrukció.
Valahol a komolyabb ezüst/arany és platina kábelek, clock kábelként való alkalmazása közben kezdtem el szépirodalmi nyelvezetet használva, fennkölt jelzőket sorjázva, emelkedett hangulatba kerülni.
Viccesen ezt firkáltam a jegyzetek közé.:
Olcsó koax – mérgezett csapvíz
Profi SDI kábelek – szennyezett csapvíz
Apogee – tiszta csapvíz
Olcsó ezüst – koszos forrásvíz
Drága ezüst kábelek – tiszta forrásvíz
Komolyabb ötvözetek – évmilliók óta érintetlen barlangi víztározó a többi viszonylatában
Természetesen nem vitatom, hogy olcsó, jónak vélt, ám rosszul illesztett rendszerekben is kielégítő lehet egy olcsó(bb) kábel, viszont műszer jellegű készülékek partnereként szegődött mester óráknál azonnal kilóg a lóláb.
Hozzátéve, hogy a fent említett tábort erősítettem egykoron, sokkal egyszerűbb készülékek birtokában.
Minden kábel jó valahova, amennyiben High End Audio-ra nem is, ruhát szárítani egészen biztosan, feltéve, hogy UV álló a köpenye!