My Reel Club – jelen és jövő

A kezemben két lemez, a My Reel Club, vagyis gyere velünk a stúdióba meghallgatni, hogy is készül a felvétel és abból milyen lesz nálad a DSD-PCM felvétel vállalkozás meglepetése. Ezek próbanyomatok, és azért kaptam, hogy meghallgassam, jók-e. Még sose volt nálam próbanyomat, és ezt még egy sose volt dologgal tetéztem meg – elkészítettem életem első riportját – maszkban. Aki válaszol Koscsó Ferenc a My Reel Club szervezője, kitalálója, főelőregörgetője. Az első kérdés persze adta magát:

Mikor fog megjelenni ez a lemez?

Várhatóan a Goldber variácók nyár közepén, reméljük júliusban, a Varga Gábor Quartet lemeze pedig szeptemberben.

És miért készül hagyományos hanglemez a DSD kódolású digitális felvétel mellett?

Az a terv, hogy minden fronton támadunk. Van már fájlletöltés, CD, rövidesen itt a lemez, talán még magnószalag is készül belőle.

Rosszul emlékszem, hogy a My Reel Club valahogy azzal indult, hogy megmutassa, milyen lehetőségek vannak a digitális felvételekben?

Rosszul. A célunk az volt, hogy azoknak, akik nem tudják, hogy működik egy stúdió, hogy készülnek a felvételek, lehetőséget adjunk, hogy ezt megtapasztalják. Úgy gondoltuk, nagyon tanulságos lehet megismerni a felvétel, a stúdiózás folyamatát, azt, hogy ki és miről dönt és a többi. Én három évvel ezelőtt szerveztem stúdiólátogatásokat, ahol felvétel még nem volt, csak szét lehetett nézni, kérdezni, hallgatózni. Ekkor jöttem rá, hogy azok, akik még nem jártak felvételen, nagyon tanulságos lenne, ha ezt megtehetnék. Akár ott ülhetnének a keverőpultnál, vagy éppen a helységben ahol felvétel zajlik. Ez lett a My Reel Club és ez lehetőséget ad, hogy a jelen lévők megértsék, átéljék, hogy működik a mikrofon, mi történik a gyártási lépések között, amíg az a hallgatónak elérhetővé válik.

A másik cél az volt, hogy olyan felvételek készüljenek amikkel azt a hangzás kapható vissza otthon, mint amit élőben, helyszínen lehetett megtapasztalni, átélni, a hangszertől három éterre.

Megértik ezt az emberek?

Szerintem igen. Már vannak törzsvendégeink is, nagyjából a közönség harmada minden felvételen ott van, műfajtól függetlenül. Bizton mondhatom, hogy van egy réteg, aki első kézből akarja megismerni, milyen közel és milyen távol lehet egy felvétel, az otthoni reprodukció az előadástól.

Te meg vagy elégedve a felvételekkel?

Az ember sosincs megelégedve a felvételekkel.  Millió kompromisszummal jár a dolog, a mikrofon elhelyezésnél milliméterek is számítanak. Azután ezek a felvételek egy bevett munkafolyamatba illeszkednek, nem lehet mindent gyökerestől felrúgni az űber hangminőség jelszavával. Mi jó minőségű felvételeket akarunk létrehozni azokkal az eszközökkel és módszerekkel, ami használnak az adott stúdióban.

Talán majd eljön az az idő is, hogy mi magunk viszünk oda minden felszerelést, és mindent a felvétel minőségének rendelhetünk alá, de ez még csak terv.

Akkor másképp kérdezem. Neked tetszenek ezek a felvételek?

Igen. Abszolút. Azt gondolom a Varga Gábor Quartet széles körben népszerűvé is tud válni. A legjobban mégis azt élvezem, hogy jobban bele lehet látni a zenészek gondolkodásába is, mert amint kész a számok rögzítése, és visszahallgatjuk az eredményt, lehetőség van a hallottak megbeszélésre, elemzésére. Ez nagyon tanulságos. Lehet faggatni a producert, a hangmérnököt is, meg lehet tudakolni tőlük, hogy miért nem használnak mondjuk ezüst kábelt kilométer számra?

Szembesülni lehet azzal is, hogy miért kell zengetni a felvételt, mennyire más a modern stúdiók hangja, mint ahogy a legtöbb hifista gondolja. Mi kicsit visszamentünk az ’50-es ’60-as évek felvételi technikájához, de modern eszközökkel. Akkor sem volt utómunka lehetőség, sok csatorna, mi sem sok feljátszásból rakjuk össze a végső változatot. A zenészek emiatt felkészültebben is érkeznek a felvételeinkre. Nem csinálunk utómunka csodákat. Ennek egyfajta záloga, hogy DSD-t használunk, mert azt PCM-é alakítás nélkül nem lehet utómunkázni, még vágni sem.

A lemez miért nem az analóg szalagra készült felvételről lett vágva?

Mert az egy másfajta keverés. Abból talán másolt szalag elérhető lesz, de az élőben lett keverve, mások az arányok. A DSD felvétel szerintünk jobban sikerült, a Varga Gábor Quartet felvételen 60 dB dinamika van rögzítve, ezt jobb alapanyagnak gondoljuk.

Mennyibe fognak kerülni a lemezek?

Még nincs ár, de valahol 7-10 000 forint körüli lehet majd megvenni őket.

Mik a tervek, mik lesznek a következő kiadványok?

Készült sajnos közönség nélkül Borbély Lászlóval felvétel, ennek az utógondozása már zajlik. Amúgy gyakorlatilag minden hónapra van már tervünk, de ezek megvalósulása még nagyban függ a járványhelyzettől. 

Köszönöm szépen a beszélgetést.    

Hozzászólás:

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .